Vrouw in de ICT met stress en 10 tips waardoor je minder stress ervaart. vitaliteit

De 9 best practices voor ontspanning en vitaliteit!

Leestijd: 5 minuten

Ben je druk met carrière maken terwijl je ook aandacht wilt geven aan je partner en kinderen? Een gezellig sociaal leven mag natuurlijk ook niet ontbreken. Niet raar toch dat de balans tussen werk en privé compleet zoek is?

Je droomt ervan om je te kunnen ontspannen en je weer energiek te voelen. En dat is best een uitdaging in deze wereld vol prestatiedrang en deadlines. Je hebt dan ook geen idee waar je kunt beginnen. De 9 best practices in dit artikel helpen je op weg!

1. Creëer tijd voor ontspanning als je het druk hebt


“Het beste moment om te ontspannen is als je er geen tijd voor hebt” – Sydney J. Harry.

Door te ontspannen ontstaat ruimte in je hoofd om de situatie te overzien en om creativiteit te laten ontstaan. Daardoor zal je de taken die op je bordje liggen alleen maar beter kunnen afwerken.

2. Zoek regelmatig de natuur op


Van oudsher zijn we gewend om te leven in de natuur. Daarom kunnen we in een natuurlijke omgeving ook beter ontspannen. Daarnaast geeft de natuur ons op een rustige en makkelijke manier afleiding; je hoeft er geen moeite voor te doen.

Een groene omgeving nodigt uit tot beweging. Daarvan worden we gezonder, ook geestelijk. Lees meer over de voordelen van wandelen in de natuur.

3. Zorg eerst goed voor jezelf, voordat je voor een ander zorgt

Regelmatig denken mensen dat ze egoïstisch zijn als ze voor zichzelf kiezen. Goed voor jezelf zorgen betekent echter niet dat je een ander laat zitten. Als je niet eerst goed voor jezelf zorgt, komt er namelijk een moment dat je helemaal niet meer voor een ander kunt zorgen.

Wanneer je uit balans bent geraakt krijg je het mentaal of lichamelijk gewoon niet meer voor elkaar. Door zo nu en dan ‘nee’ te zeggen en voor jezelf te kiezen bouw je energie op om meer aan een ander te kunnen geven.

4. Sta regelmatig stil bij hoe je je lichamelijk, mentaal en emotioneel voelt en accepteer deze gevoelens

Ons brein heeft een voorkeur om zich te verzetten tegen alles wat we liever niet willen voelen. Maar juist door onze gevoelens te onderdrukken komen ze sterker terug of ze veroorzaken lichamelijke klachten. Door bewust stil te staan bij wat je voelt en dat gevoel te accepteren, kan je vanaf dat punt kiezen hoe je met dat gevoel wilt omgaan.

Als je bepaalde gevoelens opmerkt, sta daar dan dus even bij stil. Wat voel je eigenlijk? Vermoeidheid, ongemak, leegte, angst, verdriet, misselijkheid, irritatie? En waar voel je dat eigenlijk in je lichaam? Welke boodschap zou dit gevoel je willen brengen?

Nu je bewust hebt stilgestaan bij het gevoel en de boodschap begrijpt, kan je ook bewust een keuze maken om een passende actie te nemen. Kan je het gevoel nu gerust loslaten en je aandacht op iets anders richten of ga je actie ondernemen om de boodschap van het gevoel tegemoet te komen?

5. Let actief op je ademhaling en doe ook ademhalingsoefeningen

Ik ben ervan overtuigd dat je ademhaling een sleutelelement vormt om je stressniveau naar beneden te brengen. Onze ademhaling is daarom ook een belangrijk onderdeel tijdens het persoonlijk coachingsprogramma.

Wanneer je verkeerd ademt, zal je lichaam steeds meer klachten gaan vertonen zoals spanningen in de nek, rug en schouders.

In de meeste situaties bestaat een goede ademhaling uit een rustige lage buikademhaling. Je longen hebben hierdoor alle ruimte om zich te vullen. De ademhaling is rustig, regelmatig en onbelemmerd. Dit maakt je meteen bewuster van je lijf, zodat je je minder gespannen voelt.

Ik heb een uitgebreid artikel geschreven over het belang van onze ademhaling en de oefeningen die je kan doen. Klik hier om het artikel te lezen.

Vraag jij je af hoe ernstig je (stress)klachten zijn?

Test of je klachten hebt waardoor je overspannen raakt of in een burn-out terecht komt.

Je wilt graag weten hoe je ervoor staat. Logisch, want overspannen of in een burn-out raken wil niemand. In slechts 3 minuten heb je een betrouwbare en duidelijke uitslag. Hoe fijn is het om zekerheid te hebben?

Start nu de stress ⚡ risico test

6. Breng je aandacht naar het hier en nu wanneer je piekert over het verleden of de toekomst

Het verleden is voorbij en niemand kan exact de toekomst voorspellen. Toch denken we vaak met spijt aan het verleden en kijken we met angst naar de toekomst. Door te piekeren verliezen we de verbinding met wat er nu is. Je richt je op het probleem in plaats van wat er voor jou belangrijk is en wat je wilt bereiken.

Nu is het enige moment dat echt bestaat. Het is daarom jammer wanneer je niet bewust in het nu aanwezig bent. Je verliest daardoor de intensiteit van het leven en bent je minder bewust van de mooie dingen die aanwezig zijn. Als je er goed naar kijkt, dan zal je zien dat er in de meeste gevallen in het nu niets aan de hand is om je druk over te maken. Je zal je dus veel meer ontspannen voelen door in het hier en nu te zijn.

Breng je aandacht naar het hier en nu

7. Doe een ding tegelijk, doe dat met aandacht, maak dat af en begin dan aan het volgende

Wanneer je gevoelig bent voor stress dan is er een ding dat je absoluut niet moet doen en dat is multitasking. Je brein kan zich namelijk maar richten op één activiteit tegelijk.

Diverse onderzoeken hebben inmiddels uitgewezen dat onze hersenen het vele switchen eigenlijk niet aankunnen. Je raakt mentaal vermoeid, verliest concentratie en gaat fouten maken. Niet alleen de kwaliteit van je werk gaat omlaag maar je werk kost je ook onnodig extra tijd. Probeer je dus zoveel mogelijk te richten op één activiteit die je afrondt voordat je het volgende oppakt. Wanneer je voor langere tijd met volle concentratie aan één taak werkt heb je ook nog eens de kans dat je in een staat van ‘Flow’ terecht komt.

8. Wees niet te perfectionistisch; fouten maken is de enige manier om te leren

Vaak heeft onze opvoeding ons geleerd dat het fijn is om dingen perfect te doen. In deze periode ontstaan (belemmerende) overtuigingen zoals “fouten maken is geen optie”. Het nastreven van perfectie kost ons je echter meer dan dat het je oplevert. Je verspeelt nuttige tijd, energie en zelfs vriendschappen. Probeer wat milder te worden en meer te genieten.

Realiseer je dat het er niet om gaat wat je doet, maar om wie je bent. Er zit een verschil tussen wie je bent en de dingen die je doet. Als je een fout maakt komt dat door iets wat je deed. Het betekent niet dat jij als persoon een mislukking bent. Dit is een heel belangrijk onderscheid.

Een fout is gewoon een gebeurtenis. Door van de fout te leren kan het je behoeden voor veel grotere fouten later. Onderzoek waardoor het ongewenste resultaat is veroorzaakt, leer en probeer het nogmaals op een andere manier.

Spreek jezelf regelmatig toe met de volgende boodschap: “Het hoeft niet 100% perfect te zijn, met een goede prestatie ben ik tevreden en ik mag fouten maken.”.

9. Beperk je energievreters en versterk je energiegevers

Alleen wanneer je energievreters en energiegevers met elkaar in balans zijn kan je reserves opbouwen om periodes van stress te doorstaan. Wanneer de balans negatief doorslaat is het belangrijk dat je probeert de energievreters te verminderen. Kan je enkele activiteiten misschien delegeren aan iemand anders?

Het kan gebeuren dat je echt geen invloed hebt op enkele energievreters. Probeer dan de dingen in je leven te versterken die jou plezier en energie geven. Want ook dat is een manier om de balans positiever te maken!

Een cadeau voor jou. Download nu gratis mijn e-book “Reset je werkgeheugen”.

Reset je werkgeheugen zodat je een minder vol hoofd krijgt.

Inclusief 10 extra en direct toepasbare tips voor rust in je hoofd en een ontspannen gevoel.

Vul je gegevens in

  • Ik geef je het boek CADEAU als e-book.
  • Je ontvangt het boek direct in je mailbox.
  • Je ontvangt tips en adviezen per e-mail voor rust en ontspanning in je leven.
Ik ga uiteraard vertrouwelijk om met je gegevens. Zie de privacy verklaring.

Het is te eenvoudig om te stellen dat stress wordt veroorzaakt door situaties die buiten jezelf liggen. Daarmee neem je geen eigen verantwoordelijkheid en zal je geen effectieve oplossing vinden voor je probleem. Het is de manier waarop je omgaat met situaties die bepalen hoeveel stress je ervaart.

Een goede coach zal je helpen om inzicht te krijgen in je gedachtes, patronen en opvattingen zodat je een verandering in gang zult zetten. Je zal daardoor je doel om minder stress te ervaren sneller bereiken. Daarnaast word je ook zelfredzaam en worden je blinde vlekken zichtbaar.

Ik nodig je hierbij uit om vrijblijvend je verhaal met mij te delen. Het is heel waardevol om met iemand van gedachten te kunnen wisselen. We maken helder wat jouw uitdaging is en waar je echt naar verlangt, zodat je de volgende stappen kunt gaan zetten.

Maak een afspraak in mijn agenda

Deel dit artikel:

Vond je dit interessant?

Schrijf je nu in en ontvang gratis inspiratie om vol focus van het leven te genieten! Bovendien krijg je mijn e-book cadeau, met direct toepasbare tips om je hoofd tot rust te brengen. Dat wil je!

Ik behandel je gegevens vertrouwelijk en je kunt altijd met één klik uitschrijven. Zie ook de privacy verklaring.

Of volg HeartState via social media

X

donderdag 23 juni om 20.00 uur

Het geheim om weer vol focus van het leven te genieten.

Vertel me meer
X

Ter waarde van € 14,95 Tijdelijk gratis

+ 347 downloads

van mensen met stressklachten in de afgelopen maand

Download nu je gratis e-book
X

Ter waarde van € 50,00 vandaag slechts 12,95

74% korting

Bekijk de actie
Edwin Vriethoff
Ik help professionals met aanhoudende stress via praktische en wetenschappelijk onderbouwde coaching. Door verstand en gevoel met elkaar te verbinden ga je keuzes maken die bijdragen aan wat voor jou belangrijk is. Vol focus geniet jij weer van het leven!

Geef nu je reactie

Jouw mening of vraag doet er toe. Ik ontvang graag je reactie op dit artikel.

Vul je gegevens in. Je e-mailadres zal niet worden weergeven op de site.

WhatsApp openen
1
Stel hier direct je vraag
Helpen de tips op deze pagina je verder met je uitdaging? Stuur me anders een bericht en dan denk ik graag en vrijblijvend met je mee.

Met HARTelijke groet,
Edwin